23. februar 2008

Utroligt!!

Jeg er i så godt humør idag. Det gør slet ikke ondt - og det er bare pragtfuldt. Men det var nu også på tide. Hospitalet har været utroligt sjusket i deres behandling af mig, og overlægen har indrømmet dette og informeret mig om mine klagerettigheder. Men jeg tror ikke, jeg vil benytte mig af dem, hvis blot det hele går godt og smerterne forsvinder.

Men nu til noget mere interessant.

Jeg har fået gang i rokken igen. De sidste dage har jeg trampet derudaf, og det har resulteret i lidt af hvert.

Først tog jeg fat på en regnbuefarvet tops i tussah-silke farvet af Kathe. Den havde følgende farveforløb med glidende overgange: solgul, orange, rødorange, rød, rødlilla, lilla, blålilla, blå, mørk turkis, grøn, limegrøn, gulgrøn. Helt fantastisk. Jeg glemte selvfølgelig at tage et billede, men spandt bare. På billedet kan I derfor kun se de sidste farver.
Silken er spundet tyndt og skal tvindes sammen med natsort babyalpaca, som til gengæld er spundet forholdsvis tykt, således resultatet bliver et farveskiftegarn med meget lange farveskift. Jeg har indtil nu kun fået spundet den ene spole af alpacaen. Der mangler endnu en, før jeg skal ned til jumbospinderen, for at få det tvundet.
Garnet skal bruges til en diagonalstrikket stola i et vendbart mønster (ens for og bagside), måske med lidt huller i. Jeg håber, der bliver tilstrækkeligt garn til, at stolaen også kan svøbes om hofterne og varme min ikke helt lille bagdel. (den er måske ikke en ladeport, men så en havelåge i det mindste)

Bidt af spindeloppen fandt jeg i en æske (som Lin altså pludselig skulle bruge, så jeg ikke længere kunne beholde den) nogle meter klatfarvet merinotops i forskellige farver, og så fik jeg den ide, at jeg efterhånden måtte se at få lært at spinde tops fra en ende af, og ikke kun over fold. Det lykkedes sørme. Jeg har nærmest kamgarnsspundet det, så det bliver så tyndt og fast (ingen luft mellem fibrene) som muligt. Formålet er, at jeg vil navajotvinde det for at bevare farveskiftene, men samtidig ikke vil have for tykt et garn, for jeg vil helst strikke i forholdsvis tynde garner (helst mellem p 2½ og 4). Hvad jeg vil bruge det til - tjaeee, sikkert som kælegarn i starten, og så får vi se - en gave måske?


3 kommentarer:

Fríða sagde ...

hvor dejligt at du föler dig bedre tilpas. og sk...lækkert garn du er ved at lave, glæder mig til at se det helt færdigt.
kh.fra Island
Frida

Anonym sagde ...

Hvor er det dejligt, at det endelig går den rigtige vej med helbred og humør. Fede fibre, du har gang i. Det er dejligt at spinde kælegarn - noget garn er så lækkert, at det næsten fortjener, at slippe for at blive strikket af :)

Anni

Birthe P sagde ...

Hej Dorthe!
Fine spinderier, du har gang i. Glæder mig til at se resultatet. Jeg spinder også selv meget "kælegarn", sådan at forstå at jeg ikke har noget bestemt færdigt mål for det garn jeg spinder - sommetider skal der bare spindes, simpelthen fordi fibrene er for lækre..
Knus, Birthe P